Recenze ASUS RX570 O4G ROG Strix

Vše o grafických kartách ATI/AMD Radeon/FireGL/FireStream

Recenze ASUS RX570 O4G ROG Strix

Příspěvekod winycz » stř 28. čer 2017 2:22:52

PŘEDSTAVENÍ A POPIS:
Připravil jsem si pro Vás recenzi na grafickou kartu ASUS RX 570 v provedení ROG Strix.
Jedná se o grafickou kartu vyšší střední třídy založené na 14 nm FinFet architektuře na nové revizi Polaris 20. Grafická karta na sobě nese čip Ellesmere, který má odemčených 2048 shaders jednotek, jímž sekunduje 4096 MB GDDR5 pamětí, které komunikují po 256 Bitové sběrnici s propustností až 224 GB/s.

Grafické jádro je v základu taktováno na 1300 MHz v Gaming módu, (1310 MHz v OC módu). Grafické paměti Elpida pracují na základní frekvenci 1750 MHz (7000 MHz efektivně).

Obrázek

Jedná se tedy o naprosto shodné grafické karty lišící se frekvencemi, výrobcem grafických pamětí a úpravami v BIOSu karty, o tom ale později.

Obrázek

Provedení grafické karty je velmi atraktivní, barevné provedení chladiče je černé s podsvíceným logem „ROG“, u kterého si můžete zvolit barvu, či způsob svícení. Ventilátory zde máme dva s logem „ASUS“ a „ROG“. Zajímavé pak je, že nikde na grafice nenajdete jako dříve logo „Strix“ či cokoli napodobující soví oči. Chladič je velmi masivní a rozměry grafické karty pak činí 24 cm na délku, 12.9 cm na šířku a 3.9 cm výška.

Obrázek

Chlazení grafické karty je tvořeno dvěma 6 mm heatpipe trubicemi, které s pomocí hliníkového pasivu spolu se dvěma „Wing-blade“ ventilátory, které jsou větší než například u RX580/GTX1060 ROG Strix. Dále nalezneme malý heatsink na napájecí kaskádě, který je ochlazován jedním z těchto dvou ventilátorů, avšak paměti své chlazení nedostaly. Toto chlazení se vyznačuje zejména patentovanými „Wing-blade“ ventilátory, pro které je specifické proudění vzduchu s tlakem vzduchu větším o 105 % a přitom jsou tišší než ventilátory referenčních karet, dále pak výrobce uvádí o 30% nižší teploty a 3x tišším chlazením vůči referenčnímu provedení. Již tradiční vlastností chladičů Strix je plně pasivní chod do určité teplotní hranice, která je u této karty nastavena na 55°C.
Inovované ventilátory jsou certifikovány normou IP5X, které zvyšují jejich výdrž, díky odolnosti vůči prachu.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Výstupy grafické karty tvoří: 2x DVI-D, 1x HDMI a 1x Display Port.

Obrázek

Napájení grafické karty je tvořeno jedním 8 mi pinovým konektorem a dále rozděleno mezi 6+2 napájecích fází.

Grafická karta tradičně disponuje 4 pinovým konektorem pro připojení externího ventilátoru s možností uživatelské regulace.

ASUS již od předchozí generace grafických karet vyrábí nové stejně tak i RX570 ROG Strix pomocí Auto-Extreme technology, jde hlavně o prvního výrobce s plně automatickou výrobou grafických karet bez zásahu člověka a bez použití tavidla, tento způsob zvyšuje zejména životnost karet, až o 50 % nižší příkon grafické karty, dokonale hladké PCB, samozřejmostí je pak vyšší výkon a vyšší stabilita grafických karet.

Tzv. Features jimiž se grafika vyznačuje:
V první řadě to bude podpora DirectX 12 s Asynchronními shadery, OpenGL 4.5, Vulkan, Mantle, podpora Virtuální Reality (VR) a AMD FreeSync.

Obrázek

BALENÍ:
Balení je velmi jednoduché, uvnitř krabice nalezneme samotnou grafickou kartu, optický disk se softwarem, dva suché stahovací popruhy na kabely, polepy na grafickou kartu a papírové manuály. Balení bych již tradičně vytkl, že neobsahuje nálepku na PC skříň.

Obrázek

PŘETAKTOVÁNÍ A BENCHMARKY:

Veškeré hry a benchmarky testuji na 4k IPS monitoru ACER K242HQK avšak u této grafiky v rozlišení 1920x1080. Vše běží s procesorem Intel Core I7 6700k přetaktovaném na 4.8 GHz předpokládám, že ne každý bude tvořit sestavu s takto výkonným procesorem ke grafice ze střední třídy, je tedy možné, že se slabšími procesory mohou být výsledky odlišné nebo spíše nižší.
Benchmarkování, tedy pro záznam snímkových frekvencí používám aplikace FRAPS, PresentMonu a vestavěných benchmarků.

Obrázek

K přetaktování grafické karty jsem využil utilitu od ASUS GPU Tweak II. ASIC kvalita této karty není nijak velká, docela nízkých 69 %.

Grafické jádro se mi podařilo navýšit o 70MHz při zvýšení napětí o cca 75mV, výsledná stabilní frekvence pak je 1380MHz při 1225mV. Paměti grafické karty, ač mne nejprve vyděsilo osazení Elpid, nakonec také nedopadlo špatně daly se navýšit o 900MHz bez artefaktů na výslednou frekvenci 7900MHz efektivně.

Power target limit jsem navýšil o 25 % na výsledných 125 % a GPU Temp target o 12°C, tedy na maximálních 90°C. Otáčky ventilátorů jsem nechal automaticky řízené.

Obrázek

Nyní se podíváme na výsledky benchmarků. Pojal jsem je zejména formou srovnání s výsledky, které jsem naměřil na této sestavě s jinými grafickými kartami. Jen výsledky nemusí být zcela přesné, vzhledem k tomu, že jednotlivé grafické karty jsou testovány v průběhu cca jednoho roku, tedy liší se stářím ovladačů a verzí operačního systému.

!V grafech bude uvedeno RX570 … 17.5.2, tato poslední čísla určují verzi grafického ovladače, stejně jako v případě RX470 ... 16.11 a RX480 … 16.10, dále pak vzhledem k omezenému prostoru jsem u přetaktované RX570 ROG … zmínil pouze frekvenci na, které pracovala, samozřejmě byla taktéž testovaná na ovladači 17.5.2!


Rise of Tomb Raider
Ve hře Rise of Tomb Raider jsem využil vestavěného benchmarku u kterého jsem u jedné z předchozích recenzí ukázal, že odpovídá stejné snímkové frekvence jako při hraní. Zvolil jsem Very high předvolbu, vypnul vyhlazování a použil rozhraní DirectX 12.

Obrázek

Thief
V této hře jsem nastavil Very high předvolbu, která zahrnovala i nastavení vyhlazování, akorát anizotropní filtr jsem navýšil z 8x na 16x.

Obrázek

Ashes of the Singularity
Hra Ashes of the singularity byla nastavená na Crazy preset s 8x MSAA vyhlazováním a běžela pod rozhraním DirectX 12.

Obrázek

Unigin Valley 1.0
V tomto benchmarku byla nastavená předvolba ExtremeHD.

Obrázek

3D Mark
>TimeSpy (DX12 – 2k)

Obrázek

>FireStrike Ultra (DX11 - 4k)

Obrázek

DOOM
U této hry jsem zaznamenával snímkovou frekvenci za jednotku času, která bude vyzobrazena v grafu. Hra nemá vlastní benchmark, měřil jsem tedy chování při hraní, které zahrnovalo hned počáteční misi uvnitř budovy a následovně venek v kaňonech. Použil jsem Ultra preset s nejvyšším vyhlazováním 8xTSSAA (8xTX). Nightmare detaily jsem nemohl nastavit, hra mi je blokovala z důvodu nízké grafické paměti. Hru jsem měřil jak v rozhraní OpenGL 4.5 tak i ve Vulkanu. Průběh je zaznamenán pouze z API Vulkan.

Obrázek

Poslední hrou, jež jsem testoval byl nový DiRT 4 pod nejvyšší předvolbou Ultra, s vyhlazováním 8f16x EQAA.

Obrázek

Průměrných 59.4 FPS nezní tak špatně, ale faktem je, že jakýkoli propad byl znatelně cítit a hra se trhala.

Obrázek

CHOVÁNÍ GRAFICKÉ KARTY

Průběhy frekvencí, teplot a otáček ventilátorů jsem zaznamenával pomocí utility GPU-Z.
Grafická by měla v OC módu držet frekvenci 1310 MHz na jádře. Po přetaktování 1380 MHz.

U předchozí generace RX470 ROG Strix frekvenci grafické karty hrozným způsobem srážel power limit a při taktování i teplotní limit napájecí kaskády, ukážeme si tedy jak je na tom novější RX570 ROG Strix, která by měla mít oproti předchozí generaci i vyšší power limit.

Ashes of the Singularity – defaultní nastavení

Obrázek
Obrázek

Grafická karta naprosto ukázkově držela frekvenci, na kterou byla z výroby nastavená a to i bez dalšího navyšování power limitu.
Maximální teploty, které dosáhla bylo 75°C při které se ventilátory točily na 56% (1608 ot/min).

DiRT 4 – defaultní nastavení

Obrázek
Obrázek

Opět naprosto stejné chování jako u předchozí hry, grafické jádro běží bez viditelné oscilace kolem nastavené frekvence. Grafické jádro dosáhlo maximální teploty 76°C, při které se ventilátory točily na 52 % (1497 ot/min).

DOOM – defaultní nastavení

Obrázek
Obrázek

V DOOMovi se situace opět opakuje. Maximální teploty bylo dosaženo 80°C při 79% rychlosti ventilátoru (2164 ot/min).

Ashes of the Singularity – po přetaktování

Obrázek
Obrázek

I po přetaktování frekvence jádra byla hladká křivka držící se téměř po celý čas testu na 1380MHz. Zákmit nastal kvůli teplotě, ve chvíli, kdy teplota přesahovala 85°C, respektive 86°C, grafika srazila měla tendenci se podtaktovávat. Maximálních otáček při výše zmíněné teplotě dosahovala 77 % (2163 ot/min).
Na závěr ještě pár grafů Rise of Tomb Raider, 3D Mark a Unigine Valley.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

SPOTŘEBA A HLUČNOST
Spotřebu jsem měřil pomocí přístroje EMOS P5801. Spotřebu jsem odečítal u statických scén po zahřátí, aby spotřeba přestala oscilovat.

Výsledky celé sestavy jsou následující:
Spotřeba v benchmarku Unigine Valley při statické scéně se zastavila na 251 W při defaultních frekvencích, 285 W pak po přetaktování.
Ve hře DOOM se spotřeba vyšplhala ke 306 W při defaultních frekvencích a 345 W po přetaktování.
Ve hře DiRT 4, 289 W v defaultním nastavení a 335 W po přetaktování.

Hlučnost nejsem nijak objektivně schopný změřit ani porovnat. Tedy v IDDLE je samozřejmě grafická karta neslyšná, při defaultním nastavení v uzavřené skříni je slyšet, ale není nijak zvlášť rušivá, po OC je však slyšet podstatně více, což však zreguluje dobře odhlučněná skříň.

AURA PODSVÍCENÍ
Podsvícení grafické karty není novinkou, ale AURA podsvícení ano. Tato grafika má tzv. AURA podsvícení, kdy barvy a režim podsvícení nezáleží na výrobci, ale dá se říci, že čistě na uživateli. Ke grafice totiž dostanete utilitu AURA (Graphic card) ve které si pak nastavíte barvu či režim podsvícení grafické karty.

Obrázek

Máme zde tedy na výběr, statickou barvu, kterou si můžeme vybrat a nastavit i jas neboli jak moc má svítit, breathing neboli dýchání, Stroboskopický efekt, cyklus, ve kterým se mění barvy či speciální efekty do kterých spadá blikání dle hudby, či barva dle teploty grafického jádra.
Některé z nich si ukážeme na následujícím videu.
RX470 / RX570 AURA https://youtu.be/lu0exVZDYTQ


ZÁVĚR A SHODNOCENÍ
Grafická karta ASU RX570-4G ROG Strix přináší oproti předchozí generaci řadu zlepšení. Výrazné zlepšení dostala v návrhu PCB, kdy dostala silnější napájecí kaskádu umístěnou blíže napájecímu konektoru, která již netrpí při přetaktování throttlováním, s tím je spojena i úprava BIOSu, který má nastavený výše power limit a grafické jádro pak po celý čas zátěže běží na frekvenci, kterou má nastavené. Po přetaktování pak výkonem hravě stačí na RX480.

Při přetaktování se stává limitem chlazení grafické karty. Karta umožňuje navýšit napětí až o 200mV, avšak při přetaktování o 70MHz nad OC mod a zvýšení napětí ke 1225mV již karta začínala narážet na teplotni limity.

Budu se opakovat jako v případě RX470, velikou výhodou této karty je podpora rozhraní DirectX12 s Asynchronními shadery a také API Vulkan i Mantle, které mají výrazný nárůst výkonu oproti rozhraním jako DX11 či OpenGL.

Dále oceňuji atraktivní vzhled a AURA uživatelsky nastavitelné podsvícení grafické karty.

Vzhled karty je opravdu nádherný, bohužel mi zde chybí back-plate.

Spotřeba je logicky o něco vyšší nežli u předchozí RX470, doporučil bych ke kartě minimálně 350 - 400 W zdroj, to záleží pak na zbytku sestavy.

Cenově se tento model pohybuje kolem 6000kč, podobně jako u předchozí generace.

Obrázek

Na závěr bych chtěl poděkovat českému zastoupení ASUS za poskytnutí této grafické karty na recenzi!
winycz
Intel 8008
 
Příspěvky: 19
Registrován: 6. 8. 2014
Poděkoval: 0 ×
Získaná poděkování: 3 ×

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Zpět na ATI/AMD Radeon

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník